Meest gestelde vragen

  1. Wat is iDEAL?
  2. Hoe werkt iDEAL?
  3. Wat moet ik doen om met iDEAL te betalen?
  4. Ik heb een betaling gedaan, hoe weet ik zeker dat ik heb betaald?
  5. Ik heb betaald, hoe weet ik zeker dat de webwinkelier deze betaling ontvangt?
  6. Kan ik een iDEAL-betaling terugdraaien?

Antwoorden

  1. Wat is iDEAL

    Met iDEAL kunt u vertrouwd, veilig en gemakkelijk uw online aankopen afrekenen. iDEAL is het systeem dat u direct koppelt aan uw internetbankierprogramma bij een online aankoop. Om gebruik te maken van iDEAL hoeft u zich niet te registreren, bestanden te downloaden of een account aan te maken. Maakt u gebruik van internetbankieren bij ABN AMRO, Fortis, Postbank, Rabobank of SNS Bank dan kunt u direct met iDEAL betalen. U rekent dan snel en gemakkelijk af in de vertrouwde internetbetaalomgeving van uw eigen bank. Betalen zoals u eigenlijk al gewend bent.

    1. U bestelt een product
    2. Kies iDEAL als betaalmethode
  2. Hoe werkt iDEAL?

    Betalen met iDEAL doet u in een paar stappen:

    1. U bestelt een product
    2. Kies iDEAL als betaalmethode
    3. Selecteer de bank waar u uw bankzaken al online regelt
    4. U komt direct in het bekende internetbankierprogramma van uw bank
    5. De relevante gegevens van uw aankoop zijn al ingevuld
    6. Op de voor u bekende manier keurt u de betaling goed
    7. U ontvangt een bevestiging van uw bank
    8. U keert terug naar de webwinkel, bestelling en betaling geslaagd!

    U zult snel merken dat het allemaal heel eenvoudig is!

    Voordelen voor u als consument

    iDEAL biedt u een aantal voordelen ten opzichte van andere betaalmethoden:

    1. iDEAL is betalen via internetbankieren, dus vertrouwd en veilig.
    2. Betalen met iDEAL kan meteen, u hoeft zich niet te registreren, bestanden te downloaden of een account aan te maken.
    3. U kunt iDEAL direct gebruiken als u internetbankiert bij ABN AMRO, Fortis, Postbank, Rabobank of SNS Bank.
    4. iDEAL is gemakkelijk en snel in gebruik, alle betaalgegevens worden voor u ingevuld en u wordt direct op de hoogte gebracht van de geslaagde betaling.
    5. U houdt constant controle en overzicht op uw betaling, de iDEAL betaling wordt meteen verwerkt en zichtbaar in uw rekeningoverzicht.
    6. Uw naam en rekeningnummer worden pas aan de webwinkelier verstrekt nadat u de betaling heeft goedgekeurd. Anders dan bij creditcard-betalingen houdt u zo zelf controle over de verstrekking van deze persoonlijke gegevens.
  3. Wat moet ik doen om met iDEAL te kunnen betalen?

    Betalen met iDEAL is het betalen van uw internet aankopen met internetbankieren bij een van de deelnemende banken. Wanneer u bij een webwinkel het logo van iDEAL aantreft dan kunt u daar met iDEAL betalen.

    Heeft u nog geen toegang tot internetbankieren bij een van de deelnemende banken? Neem dan contact op met de bank van uw keuze om dat snel te regelen. Dan kunt u binnenkort al uw online aankopen met iDEAL betalen!

  4. Ik heb een betaling gedaan, hoe weet ik zeker dat ik heb betaald?

    Wanneer u een bestelling met iDEAL betaalt, krijgt u nadat u akkoord heeft gegeven een bevestiging van uw bank. Ook vindt u direct na de betaling, deze betaling terug in uw rekeningoverzicht binnen de internetbankieromgeving. Wanneer u de betaling heeft afgerond, kunt u direct inloggen bij uw bank en in uw eigen rekeningoverzicht de betaling terugvinden.

  5. Ik heb betaald, hoe weet ik zeker dat de webwinkelier deze betaling ontvangt?

    De webwinkelier krijgt altijd bericht van de status van de betaling zodat hij kan inzien of de betaling succesvol is afgehandeld.

  6. Kan ik een iDEAL-betaling terugdraaien?

    U kunt een iDEAL-betaling niet terugdraaien. Tijdens het betaalproces wordt u nadrukkelijk verzocht een akkoord te geven voor een betaling. Wanneer u het akkoord op dit betaalverzoek geeft, kan deze handeling niet ongedaan worden gemaakt.